خرید خودرو کارکرده در ترکیه

در کشور ترکیه نیز مانند کشور خودمان خرید و فروش خودرو کارکرده در ترکیه رایج است. خرید خودرو کارکرده در ترکیه با توجه به کیفیت بالای خودرو ها و بازار داغ خودرو در ترکیه و همچنین مزایا خرید خودرو برای اتباع خارجی باعث شده بسیاری از ایرانی ها اقدام به خرید خودرو کارکرده در ترکیه کنند. خرید خودرو کارکرده در ترکیه با توجه به قیمت پایین خودرو بسیار مناسب است که با توجه به کیفیت بالا قطعات خودرو های کارکرده ترکیه هم موارد مناسبی برای خرید به شمار می آیند. اما باید به این نکته توجه داشت که قطعا خرید خودرو کارکرده در ترکیه به کارشناسی و کسب اطلاعات دقیق نیاز دارد و بهتر است با مشاوره دقیق و کمک گرفتن از اشخاص و مراکز مربوطه اقدام به خرید خودرو کارکرده نمود.

فهرست محتوا

خرید خودرو در ترکیه برای اتباع خارجی

شرایط خرید خودرو دست دوم در ترکیه برای خارجی ها با شرایط مختص شهروندان این کشور تفاوت های بسیاری دارد. شرایط خرید خودرو در ترکیه برای خارجی ها بسیار بهتر از شرایط شهروندان است.

بسیاری از عوامل در ترکیه مانند معافیت از مالیات راه خرید خوردو برای اتباع خارحی در ترکیه را هموار نموده.

اما مهم ترین نکته در خرید خودرو و اصل اول داشتن اقامت ترکیه میباشد چه دائم و چه موقت شرط اصلی و اول خرید خودرو به حساب میآید.

در کشورترکیه هم مانند کشور خودمان و احتمالا تمام کشور های دنیا، به غیر از هزینه خرید خوبه غیر از هزینه های جانبی نیز وجود دارد.

هزینه هایی که غیر از منبع خرید خودرو باید در نظر داشته باشید به شرح ذیل میباشد.

هزینه های خرید خودرو کارکرده در ترکیه

هزینه های خرید خودرو کارکرده در ترکیه

بیشترین هزینه های خرید خودرو در ترکیه موارد زیر هستند که در ادامه به برسی بیشتر این موضوعات می پردازیم.

1- اکسپرتیز یا همان معاینه خودرو: 200 تا 300 لیر

2- نوتر یا همان دفتر ثبت اسناد: 200 تا 250 لیر

3- تعویض پلاک خودرو: 190 تا 240 لیر

4- بیمه شخص ثالث خودرو: بسته به نوع خودرو و شرکت بیمه و قراردادی که دارن متغیر هست ولی در حالت معمول و کلی مبلغی بین 1/300 تا 2/000 لیر در نظر داشته باشید.

خرید خودرو دست دوم در ترکیه

خرید خودرو دست دوم در ترکیه به مراتب بیشتر از خودروهای صفر می باشد.

یعنی در بسیاری از موارد افراد ترجیح می دهند به جای خرید مستقیم از کمپانی ها از افراد خودروهای کارکرده استفاده نمایند.

شاید به دلیل قیمت های پایین آنها می باشد. زیرا که خودروها کار کرده و دست دوم به مراتب ارزان تر می باشد. اما نکاتی بسیار مهم در این زمینه هستند که باید رعایت شوند.

بعد از به توافق رسیدن بر سر قیمت خودرو حتما از کارشناس بخواهید که ماشین را کارشناسی نماید و از وی حتما بعد از پرداخت کردن هزینه اش برگه کارشناسی دریافت کنید.

سایت های خرید و فروش خودرو دست دوم در ترکیه

همانند ایران در ترکیه نیز شما می توانید برای خرید از سایت های مختلف استفاده کنید که می توانید قیمت به روز شده انواع خودروها را نیز در آنجا مشاهده نمایید.

نحوه به نام زدن خودرو در ترکیه

به نام زدن خودرو در ترکیه در دفاتر نوتر

اگر شما شهروند ترکیه باشید یا اقامت دائم ترکیه داشته باشید یا حتی اقامت موقت داشته باشید هیچ فرقی نمیکند و باید در هر موردی برای خرید خودرو دست دوم در ترکیه به نوتر یا همان دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید.

در بسیاری از نوتر ها یا دفاتر اسناد رسمی ترکیه مترجم ترکی رسمی وجود دارد و میتوانید با اطمینان خاطر و بدون نیاز به دانستن زبان ترکیه ای با استفاده ز این مترجم ها مرحل کار خود را پیش ببرید.

هزینه ها

همانطور که پیشتر گفته شد نوتر یا دفتر ثبت اسناد چیزی حدود 200 تا 250 لیر هزینه دارد. همچنین هزینه های قبلی به مانند جریمه ها، مالیات و … به عهده فروشنده خواهد بود که باید همه را تسویه نماید.

بعد از پرداخت مبلغ سند خودرو و کارت ماشین به شما تحویل داه می شود. در این مدت شما به مدت یک ماه فرصت خواهید داشت که اقدام به تحویل گرفتن پلاک خودرو خود کنید. بعد از ثبت نوتر شما باید اقدام به دریافت بیمه کنید.

درخواست پلاک باید از طریق پلیس و مراجعه به اداره پلیس انجام شود. هزینه شما در ادراه پلیس در حدود 10 لیر خواهد بود.

در صورتی که از طریق سایت اقدام می کنید در برگه راندوو مشخص می باشد که در چه تاریخ و چه ساعتی باید به ادراه پلیس مراجعه کنید.

نکات مهم خرید خودرو کارکرده در ترکیه

1- در ترکیه به غیر از خودرو های بنزینی خودرو هی دیزلی نیز دیده میشود که قیمت خودرو های دیزلی بیشتر ولی هزینه سوخت آن پایین تر از بنزینی میشود.

در صورتی که به عنوان تبعه خارجی قصد خرید خودرو در ترکیه دارید به شما پیشنهاد می شود که خودروهای با پلاک ترک خریداری کنید زیرا که خودروهایی با پلاک های خارجی نیاز به تمدید اجازه تردد در ترکیه دارند. همچنین ماشین با پلاک های خارجی را شما فقط می توانید به شهروندان سایر کشورها بفروشید به همین دلیل سبب می شود که شما فقط مالک خودرو خودتان باشید.

2- بر خلاف ایران در ترکیه برای نقل و انتقال سند خودرو از مبایی نامه استفاده نمی شود. به همین دلیل حتما مبلغ خرید خودرو را در نوتر و بعد از انتقال سند به نامتان واریز کنید. و بهتر است این نقل و انتقال پول از حساب بانکی شما و به صورت مستند به فروشنده باشد. به همین دلیل به شما پیشنهاد می شود که حتما قبل از هر چیزی اقدام به افتتاح حساب در ترکیه نمایید.

3- بعبسد از خرید خودرو حتما نسبت به بیمه آن اقدام کنید. در ضمن شما می توانید با ارسال پیامک با هزینه پایین نسبت به انواع خسارت های پرداختی شرکت بیمه مطلع شوید.

4- در صورتی که قصد خرید خودرو دست دوم را داشته باشید حتما قبل از هر چیزی نسبت به معاینه فنی آن اقدام کنید. در ترکیه شرکت هایی به نام اکسپرتیز وجود دارند که با پرداخت هزینه های پایین این کار را برای شما انجام می دهند.

5- از اصلی ترین موردهای صادرات ترکیه به اروپا خودرو می باشد به همین دلیل شما با خیال بسیار راحت می توانید از ماشین های با مونتاژ ترکیه استفاده کنید.

در ترکیه مالیات بر ماشین به صورت سالیانه از مالک خودرو دریافت می شود و آن هم با توجه به متغیرهایی به مانند حجم سیلندر و مدل ماشین و … می باشد.

در نظر داشته باشید به مانند ایران بیمه شخص ثالث اجباری و بیمه بدنی اختیاری می باشد.

مراحل خرید خودروی کارکرده در ترکیه

دفاتر نوتر ترکیه

همانطور که در قبل گفتیم خرید و فروش در دفتر نوتر انجام میشود و مراحل اداری خاص خود را دارد. پیش از ملاقات با خریدار در دفتر اسناد رسمی، فروشنده می بایست از امکان ثبت وسیله نقلیه مورد نظر در سیستم ویژه فروش، اطمینان حاصل کند. در صورت عدم پرداخت جریمه یا اقساط مالیات مربوط به وسیله نقلیه (در هر موعد 6 ماه)، سیستم از انجام هرگونه معامله خودداری می کند.
در دفتر اسناد رسمی، هزینه ای تحت عنوان «مالیات تراکنش» وجود دارد که می بایست پرداخت گردد؛ همچنین، یک مترجم قسم خورده نیز باید در طول روند انجام معامله، تبعه خارجی را همراهی و کمک کند.

نکات مهم دیگر خرید خودرو کارکرده در ترکیه

1- پس از پایان مراحل معامله وسیله نقلیه بین دو شهروندی ترکیه، تشریفات ثبت به طور خودکار و توسط دفتر اسناد رسمی انجام و مدارک مربوط را به اداره راهنمایی و رانندگی منطقه، ارسال می کند؛ مالک جدید، مدارک مالکیت خودرو را از طریق پست، دریافت خواهد کرد.

2- متاسفانه، این روند برای خریداران تبعه خارجی آسان نمی باشد.
صرفنظر از اینکه وسیله نقلیه در همان منطقه از اداره راهنمایی و رانندگی بماند یا به منطقه دیگری منتقل شده باشد، می بایست شماره پلاک آن تعویض گردد؛ زیرا وسایل نقلیه ثبت شده به نام تبعه خارجی، شماره پلاکی متفاوت از خودروهای متعلق به ترک ها، دریافت خواهد کرد.

بر روی چنین شماره پلاک هایی، علاوه بر کد استان (34 = استانبول، 07 = آنتالیا، 48 = مولا)، ترکیبی از حرف «M» به شکل های: MA، MB، MC و غیره، درج می گردد. حرف «M» یک ویژگی متمایز کننده برای وسیله نقلیه متعلق به یک اتباع خارجی می باشد.

در ترکیه پلاک های مخصوص اتباع معاف از مالیات هستند

در دفتر اسناد رسمی، اوراق موقتی را برای مالک جدید (تبعه خارجی)، تا هنگام دریافت مدارک اصلی مالکیت، جهت تردد صادر خواهد کرد.

مالک جدید (تبعه خارجی)، تا 30 روز پس از خرید خودرو دست دوم، فرصت دارد ان را به نام خود ثبت کند که توصیه می شود این کار را در اسرع وقت انجام دهد.

این کار در اداره راهنمایی و رانندگی (Trafik Şubesi)، منطقه (İlçe)، یا استان (İl)، صورت می گیرد.

اگر قصد ایجاد یک چالش برای خود دارید و می خواهید خودتان مراحل این کار را انجام دهید،

باید آن را از مراجعه به پلیس راهنمایی و رانندگی و با ارائه مدارکی چون:

گذرنامه، ترجمه گذرنامه، اوراق موقت دریافتی از دفتر اسناد رسمی و نیز مجوز اقامت خود، آغاز کنید؛

در ترکیه بر خلاف ایران تمام امور انتقال خودرو در همان دفتر نوتر انجام میگردد

در ادامه، می بایست به مرکز تعویض پلاک (Chamber of Drivers – Şoförler Odası)، مراجعه کرده

و پس از پرداخت هزینه های لازم، در آخرین مرحله پیش از دریافت اوراق خودرویا موتور خود،

بیمه نامه اجباری تردد را نیز خریداری کنید.

3- هنگام فروش وسیله نقلیه توسط یک تبعه خارجی به یک تبعه ترک، پلاک ها می بایست به دفتر اسناد رسمی تحویل داده شوند.
در حالی که داشتن مجوز اقامت معتبر برای خرید وسیله نقلیه موتوری کاملا ضروری است،

اما هنگام فروش، شماره شناسنامه تبعه خارجی (ID number – Yabancı Kimlik Numarası)، کفایت کرده

و اجباری به داشتن مجوز اقامت معتبر، نمی باشد.

لازم به ذکر است که هر دوی خریدار و فروشنده، می بایست دارای یک آدرس ثبت شده داشته باشند

که از طریق e-Devlet یا اداره کل جمعیت در منطقه خود (ثبت احوال)، قابل بررسی می باشد.

وسیله نقلیه، باید در اداره راهنمایی و رانندگی ناحیه ای که تبعه خارجی ساکن می باشد، ثبت گردد. حق استفاده از این وسیله نقلیه، محدود به مالک، همسر و فرزندان وی می شود.

معاینه فنی خودرو کارکرده در ترکیه

معاینه فنی خودرو کارکرده در ترکیه

اما یکی از مواردی که برای خرید و فروش خودرو در ترکیه بسیار ضروریست داشتن معاینه فنی است.

در ترکیه مراکز فنی مختلفی وجود دارد؛

بسته به اینکه کدام یک به شما  نزدیک ‌تر است می توانید به یکی از آن‌ها مراجعه کنید.

اغلب در کنار مراکز فنی معاینه خودروی ترکیه مراکز تست اگزوز نیز واقع شده که می‌توانید به آن مراجعه کنید. مراکز معاینه فنی خودرو در ترکیه اکسپرتیز نام دارند.

همچون کشور خودمان داشتن معاینه فنی برای انتقال سند خودرو الزامیست و خودرو بدون معینه فنی پلاک نمیشود.

معاینه فنی درترکیه چیزی خدود 200 تا 300 لیر هزینه دارد.

معاینه فنی عمومی حدود 279 لیر و هزینه تست اگزوز 65 لیر است. اگر در معاینه فنی، خودروی شما عیوبی داشته باشد بعد از رفع عیوب می‌توانید  مجددا راندوو دریافت کنید. بعد از دریافت راندوو می توانید  به صورت رایگان در زمان مقرر برای معاینه عمومی مراجعه کنید.

معاینه فنی در ترکیه شامل موارد زیر میشود

  1. سیستم ترمز
  2. آینه چراغ ها
  3. شیشه‌های ماشین، شیشه جلو و… (توجه داشته باشید که شیشه های رنگ تیره ممکن است در معاینه فنی شما را دچار مشکل کند.)
  4. چراغ ها: تنظیم چراغ‌ها شامل رنگ و انعکاس نور چراغ ها
  5. چرخ، رینگ و لاستیک
  6. شاسی و قطعات
  7. تجهیزات اضطراری و ایمنی
  8. کمربند ایمنی و ایمنی صندلی
  9. برف پاک کن و واشر
  10.  بررسی نور و اعداد صفحه و شماره شناسایی وسیله نقلیه

بیمه خودرو کارکرده در ترکیه

بیمه خودرو کارکرده در ترکیه

ترکیه نیز مانند هر کشور دیگری برای تردد وسایل نقلیه دارای قوانین و مقررات بیمه ای خاص خود می‌باشد.

در این کشور دو بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه برای وسایل نقلیه صادر می شود.

بیمه شخص ثالث در ترکیه نیز مانند بیشتر کشورها اجباری است

که با نام بیمه ترافیک ( Trafik Sigorta ) ارائه می‌شود

و اگر وسیله نقلیه‌ای بیمه ثالث نداشته باشد موظف به پرداخت هزینه جریمه می‌باشد.

بیمه نامه دیگری که برای وسایل نقلیه ارائه می‌شود بیمه بدنه است

که با نام کاسکو (Kasko Sigorta) شناخته می‌شود و بیمه نامه اختیاری است.

بیمه نامه ثالث جراحات و صدمات جسمی وارد شده به افراد دیگر را پوشش داده

و سایر خسارات وارد شده به خود خودرو از جمله بلایای طبیعی، سیل و زلزله و … همه با داشتن بیمه بدنه قابل جبران است.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با خودروی خودتان به تمام مناطق استانبول سفر کنید

VW PASSAT

 اتوماتیک    دیزل

KIA CEED

 اتوماتیک    دیزل

MERCEDES BENZ C180 &C200

 اتوماتیک    دیزل

PEUGEOT 3008

 اتوماتیک    دیزل

HYUNDAI ACCENT BLUE

 اتوماتیک    دیزل

TOYOTA COROLLA

 اتوماتیک    دیزل

KIA SPORTAGE

 اتوماتیک    دیزل

NISSAN QASHQAI

 اتوماتیک    دیزل

RENAULT CLIO 2020

 اتوماتیک    دیزل

RENAULT MEGANE

 اتوماتیک    دیزل

RENAULT CLIO

 دستی    دیزل